Wednesday, March 9, 2022

Essäer om fördomar

Essäer om fördomar



Verk som citeras DiYanni, Robert och Hoy, Pat C. Hur diskriminering påverkar Essäer om fördomar Generellt sett är effekten av.., uppsatser om fördomar. Människor går med i dessa rasistiska och religiöst partiska grupper eftersom de känner att det kommer att göra deras liv bättre, inte bry sig om de andra som kommer att påverkas av deras hat. Det är också intressant att notera att barn till invandrarföräldrar på det hela taget tenderar att prestera bättre i skolan baserat på betygsgenomsnitt som infödda jämnåriga i samma skoldistrikt. rasism och fördomar.





Topp 10 liknande ämnen



Fördomar på arbetsplatsen Fördomar och diskriminering på arbetsplatsen Fördomar kan vara sårande och destruktiva. Detta gäller för dem som påverkas direkt, men också för moralen inom en övergripande arbetsmiljö. Jag bevittnade att detta utfördes hos en före detta arbetsgivare under ett sommarjobb. En latinamerikansk tonåring fick ofta sena nattskift som ingen annan ville arbeta, uppsatser om fördomar. Det hade varit ett par helgkvällsrån och det verkade som att ledningen var fördomsfulla i sitt beslut att placera minoritetsarbetaren på det mer problematiska skiftet. Dessutom, uppsatser om fördomar, Jag observerade tillfällen där samma arbetare retades och hånades öppet såväl som bakom hans rygg om sin accent.


Engelska var inte hans modersmål och det fanns människor i ledningen och andra medarbetare som var totalt olämpliga i att retas med honom när han försökte förstå några av de... Referenser Henneman, uppsatser om fördomar, Todd. Katz, Mia. Pyrillis, Rita. Och i Tjeckoslovakien. Ossman presenterar ett antal förklaringar till hur människor som är uppenbart partiska förutdömda mot andra med olika hudfärg visar sina känslor. a Stereotypning av en "överförenklad" och orättvis generalisering; "Mexikaner är lata," till exempel; b etnofaulismer uttryck som är förnedrande, nedsättande, uppsatser om fördomar att skada; menad att förringa ; c etniska skämt tydligt uppsatser om fördomar som negativ stereotyping ; d kvinnofientlighet i rapmusik kvinnor är "kärringar" Att minska fördomar är målet för varje rättvist individ, oavsett vilken etnicitet han eller hon tillhör...


Verk som citeras McIntosh, Peggy. Ossman, Jeremy. Förstå ras och etniska relationer, kapitel 4. När det gäller uttryckliga fördomar, efterdyningarna av Förintelsen uppsatser om fördomar den efterföljande utvecklingen av psykologiska teorier om fördomar visar vikten av socialt tryck för att avskräcka uttryckliga fördomar. Explicita fördomar är i grunden det flagranta uttrycket för implicita fördomar, eftersom alla explicita beteenden i slutändan har sin rot i implicita attityder och ideologier. Genom att öka det sociala trycket mot explicita exempel på fördomar blir det lättare att konfrontera de implicita fördomarna som ligger bakom dem, eftersom dessa implicita fördomar är allt som finns kvar.


Men att minska uppvisningen av implicita fördomar är mycket mer komplicerat, eftersom de per definition ofta är avskärmade från insyn och blir synliga först vid en noggrann granskning till exempel uppsatser om fördomar med hjälp av det implicita associationstestet. De viktigaste strategierna för att minska implicita fördomar kräver alltså att de implicita fördomarna är explicita. Till exempel kan det implicita associationstestet ge en utgångspunkt för individer att erkänna... Referenser Billig, M. Henri tajfels "kognitiva aspekter av fördomar" och bigotrys psykologi. British Journal of Social Psychology, 41, Nelson, T. Handbok om fördomar, stereotyper och diskriminering.


Psychology Press: New York. Rudman, L. Att mäta de automatiska komponenterna av fördomar: Flexibilitet och allmängiltighet hos det implicita associationstestet. Social Cognition, 17 4 Fördomar Fördomarnas många ansikten Om jag går in i en uppsatser om fördomar eller surfa på nätet hittar jag hundratals, faktiskt tusentals, essäer, böcker, artiklar och tal om fördomar. Uppenbarligen är de flesta av dem förutsägbart emot fördomar. Börja läsa någon av dem slumpmässigt och chansen är god att de kommer att innehålla fraserna "inte ha fördomar mot människor" eller "fördomar är en dålig sak", men det som förbryllar mig är om fraser som "inte har fördomar" mot människor räcker för att få slut på fördomar. Övertygar det människor att inte döma andra och att behandla alla lika?


jag tror inte det. För att förstå vad fördomar är, måste en person uppleva ras-etniskt-religiöst eller klassbaserad orättvisa och misshandel första hand? Bland de tusentals litterära verk som försöker övertyga läsarna om att fördomar är en dålig sak finns det en minoritet som till synes kan övertyga... Verk som citeras DiYanni, Robert och Hoy, Pat C. Tillfällen för att skriva: bevis, idé, uppsats. Independence, KY: Cengage Learning, från andra sidan köket såg jag min chef ta deras beställningar. En annan medarbetare började till och med imitera de svarta kunderna genom att tala i den typ av slang de använder och göra samma typ av rörelser och gester, uppsatser om fördomar. Jag skrattade åt honom för att han sa vad jag själv tänkte, uppsatser om fördomar.


Och på den tiden var jag lättad över att jag själv inte behövde ta itu med dem eftersom jag var trött och inte på humör att ta itu med vad jag ansåg vara deras trakasserande beteende. Men sedan dess har jag insett att det var mitt jobb att vänta på dem även om jag inte ville på grund av det tafatta jag skulle känna att göra det. Essäer om fördomar av dessa exempel på fördomar inkluderade delar av vad Ruchlis kallar anti-lokution och undvikande. Och de behandlade båda instanser av grupper. Min grupp i den första berättelsen... Fördomar på arbetsplatsen I grunden är fördomar en åsikt som saknar saklig grund. I det avseendet kan detsamma inkludera föreställningar och övertygelser om människor som tillhör en viss ras eller social grupp.


Fördomar definieras av Daft, Kendrick och Vershininap. Ja, som Masters och Wallacep. Till exempel kan det högsta ledarskapet i en organisation uppfatta effektiv ledning som bunden till etnicitet, ras, uppsatser om fördomar, eller till och med klass. I ett sådant scenario kan de som inte tillhör den "förbjudna" etniciteten, rasen eller klassen stängas ute från framtida kampanjer. Fördomsfulla anställda kan känna sig alienerade och som ett resultat kan deras produktivitet bli lidande. Till att börja med... Referenser Banfield, P. Och Kay, R. Introduktion till Human Resource Management. New York: Oxford University Press Inc. Daft, R. Och Vershinina, N. Hampshire: Cengage Learning EMEA.


Mästare, A. Och Wallace, H. Personlig utveckling för liv och arbete. Murare, uppsatser om fördomar, OH: Cengage Learning. Mooney, L. Förstå sociala problem. Toronto, Ontario: Cengage Learning. Fördomar är en partiskhet mot en grupp människor baserat på handlingar eller handlingar som man har hört talas om från andra människor som är en del av den gruppen. De två väsentliga komponenterna i fördomar är attityd och beteende, uppsatser om fördomar. Det är faktiskt ganska svårt att uppsatser om fördomar dessa två komponenter, eftersom en persons attityd oundvikligen kommer att påverka den personens beteende. Ändå relaterar en fördom som uppenbaras av ens attityd direkt till bristande tålamod med människor i gruppen som en sådan person har fördomar mot.


Dessutom kommer ens attityd leda till att man gör antaganden om personen i gruppen som man har fördomar mot. Men i slutändan kommer ens attityd att påverka ens beteende mot den person som man inte gillar på grund av fördomar. Det beteendet kan visa sig på ett antal olika sätt, från att använda vissa tonfall till fysiskt våld. Attitydaspekten av fördomar... Fördomar Det finns flera sätt att bekämpa fördomar på arbetsplatsen, uppsatser om fördomar. Den första är genom att inte ägna mig åt det själv. Detta verkar nästan självförklarande, men sanningen är att vi alla är människor och ibland har du subtila eller omedvetna fördomar. Självkännedom är det första steget uppsatser om fördomar förbättra sig själv, uppsatser om fördomar.


Dessutom, om jag ska ha något ytterligare inflytande på andra, bör jag förmodligen vara väl medveten om vem jag är, och om jag har några fördomar eller sådana saker. Du måste ha lite ödmjukhet för att vara en lärare för andra, speciellt när de är dina kamrater. Detta kallas nivå 5 ledarskap Collins. Det andra sättet att bekämpa fördomar på arbetsplatsen är genom att ta en ledarroll bland mina kamrater. Det här är uppsatser om fördomar nivå för att bekämpa fördomar, och det innebär att försäkra att andra runt mig... Referenser Bruner, B. Att utnyttja skillnader gör en konkurrensskillnad. Fördomar i organisationer.


Collins, J. Nivå 5 ledarskap: Ödmjukhetens triumf och hård beslutsamhet. affärsrecension från Harvard. Prejudice Unlearned Summer är en tid för avkoppling för studenter över hela landet men, uppsatser om fördomar, under de ljumma sommarmånaderna säger forskare att studenter glömmer ungefär uppsatser om fördomar månaders information, eller tjugotvå procent, från läsåret "Högskola och universitetsblogg". Även om lärare kan vara besvikna på den här statistiken, kan de bli besvikna om de glömde eller "avlärt sig" andra saker - att prata tillbaka? Att vara aggressiv i klassen? Eller kanske till och med fördomar mot varandra och samhället i stort?





bra uppsatsordförråd



De flesta av dem kunde skilja mellan vita och negerbarn. Det mest intressanta är att de på denna åldersnivå inte visade några preferenser, fördomar eller fientlighet. Det är alltså uppenbart att när barn växer utsätts de för vissa upplevelser och träning hemma och i samhället. Därför lär de sig att utveckla fördomar gentemot utgruppens barn. Horowitz och Horowitz intervjuade några vita barn i en södra gemenskap och noterade att många barn sa att de blev straffade och bestraffade av sina föräldrar och släktingar för att de inte tog avstånd från negerbarnen. I Indien lärs barn av olika kaster och socioekonomiska grupper från barndomen att hålla avstånd till barn från andra grupper enligt samhällets och sociala normer.


Faktisk konflikt mellan in- och utgrupp bidrar oändligt mycket mer effektivt till intensifieringen av fördomar. När en överordnad grupp startar en fördom, kommer vetenskapsmän, filosofer och politiker för att rättfärdiga den. Hitler skapade fördomen att tyskar kan styra världen. Således utvecklas fördomar på samma sätt som attityder och stereotyper växer i en persons medvetande på grund av social påverkan. Tillväxten av fördomar beror mest på familjemedlemmar, samhällen, tradition, seder, myter, legender, berättelser, trosuppfattningar och övertygelser.


Det växer ytterligare i takt med att det sociala avståndet växer på grund av utvecklingen av attityder och fördomar. Om det sociala avståndet är stort är fördomarna fler och vice versa. Det finns alltid fördomar från amerikanerna gentemot turkarna, indianerna mot amerikaner, även om inte en av tusen amerikaner vet något om turkarna. Detta beror på de historiska konflikterna mellan mahamadianerna och kristendomen. En studie baserad på intervjuer med personer släppta från ett tvärsnitt av den amerikanska zonen visade att kvinnor är betydligt mer partiska mot judarna än män.


Småstadsfolk, outbildade människor har visat sig vara mer fördomsfulla än de i storstäder och utbildade människor. Fördomar visar sig vara större bland personer med låg status i samhället. Många studier tyder på höga nivåer av rasism bland vita underklasser som kan känna att svarta kommer att ta bort deras jobb. En av de grundläggande orsakerna bakom utvecklingen av fördomar är stereotypa. De villkor och förväntningar som tilldelas gruppmedlemmar helt enkelt på grundval av medlemskapet i dessa grupper leder till fördomar. Stereotyper är överförenkling av fakta som används för att lägga till mening till vissa fakta ur en komplex social miljö.


I processen förloras de viktiga skillnaderna som skiljer en person från en annan ur sikte. Idag ligger pressen mer på sociala och ekonomiska stereotyper i utvecklingen av fördomar. Smeelley och Bayton fann att föreställningar om social klass gav mer kraftfulla stereotyper än föreställningar om ras. På samma sätt leder sexstereotyper till sexfördomar. Vissa betonar rollen av självuppfyllande profetior för utvecklingen av fördomar. Det betyder förväntningar om möjligheten till ytterligare händelser eller beteenden som verkar för att öka sannolikheten för att händelsen eller beteendet kommer att inträffa. Om människor antar att medlemmar i en viss grupp är lata, kan de agera på ett sätt som faktiskt framkallar lättja hos medlemmarna i den gruppen.


Kulturella faktorer spelar en mycket viktig roll för utvecklingen av fördomar. Sociologer och antropologer har betonat den enorma inverkan av sociokulturella faktorer i tillväxten och utvecklingen av fördomar och diskriminering. Ökande urbanisering och befolkningskomplexitet i samhället, konkurrens och rivalitet mellan olika etniska grupper hjälper till att utveckla fördomar hos en grupp mot den andra. När vissa minoriteter eller missgynnade grupper ges förmånen av reservation vid antagning till läroanstalt; i jobb och i olika val till politiska system utvecklar den oreserverade kategorin fördomar mot dessa grupper. Sociala faktorer som dessa skulle i slutändan öka fördomarna hos de människor som känner att de nekas en resurs som rättmätigt är deras eller att de utestängs från sin skyldighet som rättmätigt är deras.


Människor utvecklar också fördomar för att ha självaktning och konformitet. Många av övertygelserna och attityderna uppstår för att tillfredsställa en individs specifika behov. Miljön bidrar också mycket till utvecklingen av fördomar. När fattiga och outbildade människor bor i små, smutsiga, klumpiga stugor, utvecklar rika och utbildade människor starkare fördomar mot dem. Den fördomsfulle lever i en miljö som ger mycket stöd för utvecklingen av fördomar. Genom tillämpningen av principerna om likhet och närhet utvecklas vissa sociologiska ledtrådar som fungerar som miljöstöd för utvecklingen av fördomar genom övertygelser och attityder. Fördomar finns i alla, det är ett universellt fenomen och verkar bestå i alla samhällen, dock nedtecknad historia från ålder till ålder.


Frågan uppstår nu hur så många människor utvecklar detta särskilt mot personer som tillhör specifika sociala grupper och utgrupper. Faktorer som bidrar till tillväxten och utvecklingen av fördomar har undersökts omfattande i Indien och utomlands. Studier av fördomar har gjorts om de sociologiska, kulturella, psykologiska bestämningsfaktorerna för fördomar. Socioekonomisk status visar vanligtvis ett positivt samband med antisemitism. Men sambandet mellan socioekonomisk status och fördomar mot svarta är inte signifikant. Det vanligaste fyndet är att individer med låg socioekonomisk status med största sannolikhet har en ogynnsam attityd till svarta.


I en uppföljande studie fann Gilbreth att Princeton-studenter kontrollerade många av samma egenskaper för nationella grupper genom att Katz och Barely mätt i Hartley har hittat samma mönster av social distans som Bogardus hade hittat i Fynden att det fanns fler antinegro fördomar i söder än i norr bil förklaras interms av differentiell påverkan av kulturell norm. Från tre stora psykologiska teorier om fördomar, såsom frustration, aggression, auktoritär, personlighets- och troskongruens är effekten av personlighetsvariabel på fördomar uppenbar. a Stödet för frustration-aggressionshypotesen om fördomar kommer från studier som visar att fler fördomsfulla individer har större tendens att tränga undan fientlighet än fördomsfria individer.


Dessutom hävdar detta psykodynamiska tillvägagångssätt att fördomsfulla individer är mer mottagliga för frustration. Den fritt svävande fientlighet som inte kan uttryckas direkt på grund av sociala restriktioner ventileras mot ett alternativt mål. Minoritetsgruppen blir i många fall den troliga syndabocken eftersom den förmodligen är mindre mäktig än den ursprungliga källan som skapade frustration genom att blockera tillfredsställelsen av en önskan. b Ett antal studier har också indikerat relevansen av personlighetsvariabler som osäkerhet, ångest och intolerans mot tvetydighet för fördomar. En person som känner sig trygg med sitt jobb, sin position och sin status i familjen eller samhället har en objektiv syn på den situation han råkar ut för. Men en person med känslor av otrygghet försöker hitta en individ som han kan lägga skulden på sin osäkerhet på.


Allport och Gough a, b, c har rapporterat att personer med hög nivå av otrygghet sannolikt kommer att visa högre nivå av fördomar. Många utredare, inklusive Rokuch, Siegat, påpekar att fler oroliga individer uppvisar högre nivåer av fördomar än mindre oroliga försökspersoner. Frenkel och Brunswik fann att barn med höga fördomar tenderade att vara intoleranta mot tvetydighet och dikotoma i sitt tänkande om könsroller. På grund av tvetydigheten i ämnet eller frågan uppfattar människor dem som de uppmanas att uppfatta. Så de utvecklar fördomar mot sådana föremål.


Således skapar själva de perceptuella processerna dessa miljöstöd. Tvetydighet i fysiska drag, beteendeegenskaper och som ett resultat av snedvridande uppfattningar, har en betydande effekt på utvecklingen av fördomar. Rokeach försökte förklara fördomar utifrån individuella skillnader i sätten att organisera tro och misstrossystem. Personer med hög nivå av fördomar och trossystem är stelbent organiserade medan systemen hos andra individer är relativt flexibla. Enligt Freud föds människan med aggressiva och destruktiva tendenser och lusten till krig är ganska omedveten.


Människor kan leva tillsammans i fred endast när denna medfödda destruktivitet vänds inåt. Glover, en psykopatolog säger att omedvetet motiverad sadism, machosism verkligen kan vara den väsentliga orsaken till världsspänningen. Studier av Unesco om sociala spänningar har gjorts i stor skala för att fastställa orsakerna till och botemedel för sociala spänningar. Boken Authoritarian Personality antyder att fördomar är ett resultat av en speciell uppsättning karaktärer som delas av auktoritär personlighet. Auktoritärer förskjuter sin fientlighet mot svaga eller okonventionella grupper, dvs. vanligtvis mot minoritetsgrupper. Men ytterligare studier visar också att personer som får låga resultat på den auktoritära skalan kan vara mycket fördomsfulla.


Personlighetsfaktorer, som stelhet, vidskepelse, intolerans, brist på liberalitet och dynamik är ansvariga för fler fördomar. Fördomar på det hela taget orsakas och bestäms av samspelet mellan de sociokulturella faktorerna och personlighetsdragen. Fördomar orsakas på grund av kamp och osund konkurrens om jobb, bra skola, bostäder och boende, hög status i samhället, pengar, social prestige, önskan om makt och erkännande. Under tävling kommer de att uppfatta varandra på olika negativa sätt. De betraktar varandra som fiender, de tycker att deras egen grupp är helt rätt och deras motståndare som helt fel. Till en början som började som en enkel tävling växer gradvis till starka fördomar.


Flera studier har gett bevis för denna uppfattning. Studien av Blake och Mouton på företagsledare och Sherifs flera studier i detta avseende är anmärkningsvärda. Människor brukar dela in den sociala grupp de lever i i två tydliga kategorier, dvs. Tydligt differentierade kontrasterande känslor och övertygelser är i allmänhet markerade i ingruppens sinnen mot utgruppen och vice versa. Studier av Hemstone, Locksley, Jaspars, Ortiz och Hepburn Tajfal och Turner stöder ovanstående fakta.


Försökspersonerna i ovanstående studier visade i stort sett mer negativa attityder till medlemmar i utgrupper och behandlade dem på ett mindre gynnsamt sätt än medlemmar i deras egna ingrupper. Vad är en ingrupp? Personer försöker höja sin självkänsla genom att bli identifierade med specifika sociala grupper. De uppfattar dessa grupper överlägsna och bättre än andra konkurrerande och rivaliserande grupper. Eftersom alla individer i ett samhälle är föremål för detta, är alla skyldiga att utveckla vissa fördomar. Således uppstår fördomar ur konflikten eller konflikten mellan social uppfattning. Fördomar växer på grund av socialt lärande i samma process, som attityder och stereotyper.


Barn får negativa attityder och olika fördomar gentemot specifika grupper, institutioner och stimuli när de utsätts för sådana åsikter av föräldrar, lärare, lekkamrater, vänner och relationer eller för att de specifikt belönas för att de anammat dem. En negativ inställning utvecklas automatiskt till de människor som visas i smutsiga kläder, orena nedslitna stugor, växer i fattigdom och analfabetism, uttalar felaktiga språk. Nyligen genomförda studier av Liebert-Sparkin och Davidson och Bandura avslöjar det starka inflytandet från massmedia och T.


om fördomarnas tillväxt. Nyckelprocessen för social kognition hänvisar till de grundläggande sätten på vilka man tänker på andra personer. Bland dem är stereotyper, illusorisk korrelation och illusionen av utgruppshomogenitet anmärkningsvärda. För tolkning och bearbetning av social information fungerar stereotyper som ett negativt schema och kognitiv ram. Den negativa tidigare kunskapen och övertygelsen hos specifika sociala grupper påverkar starkt sättet på vilket man hanterar ytterligare information. Till exempel har Dovidio, Evans och Tyler funnit att information som är relevant för en viss stereotyp accepteras och bearbetas snabbare än information som inte är relaterad till den stereotypen. Du har hört och trott att en viss nation är krigsinriktad.


När du får information som stöder denna övertygelse tror och accepterar du omedelbart detta och agerar efter det inom nolltid. Men när du får en information som strider mot din redan existerande stereotypa uppfattning kanske du inte accepterar den, bearbetar den och agerar efter den. På liknande sätt leder stereotyper en person att uppmärksamma specifik typ av information eller input som är förenlig med de befintliga stereotyperna. Till och med vi minns den information och indata som passar vårt syfte och är förenliga med våra stereotyper och glömmer de som inte stämmer överens med det. Resten vill han helst glömma. Driften av sådana negativa scheman har fått stöd från de senaste studierna av Dovidio, Evans och Tyler, Greenberg och Psyzoyaski Illusioriska korrelationer som verkar spela en viss roll i tillväxten av fördomar och stereotyper som hittats av Spears, Vander Plight och Eiser utvecklas på grund av grundläggande tendens att ge mer uppmärksamhet åt ovanliga och särskiljande händelser.


Det hänvisar till att uppfatta sambandet mellan faktorer eller variabler som faktiskt inte existerar och uppenbarligen orsakar denna uppfattning om inte existerande saker fördomar. Tendensen att uppfatta alla medlemmar i utgruppen som alla väldigt lika och homogena återspeglar en grundläggande fördom i hur vi tänker om andra och därför växer fördomar på grund av detta även om det är mycket kontakt. Park och Rothbart har observerat att även män uppfattar att alla kvinnor har liknande egenskaper och attityder och att kvinnor uppfattar att alla män har homogena egenskaper och attityder, men dessa två könsgrupper kommer alltid i intim kontakt med varandra. Dessa faktorer förklarar orsakerna till och bestämningsfaktorerna för fördomar och tipsar också om varför fördomar trots alla ansträngningar kvarstår.


Vissa psykologer har försökt spåra orsakerna till fördomar från motivations- och personlighetsaspekter genom teorin om frustration, aggression eller syndabock. Det sägs att de människor som upplever kontinuerlig fritt flytande aggression sannolikt kommer att utveckla fler fördomar. Ackumulerade spänningar som uppstår ur frustration av olika grundläggande och särskilt betydande behov tar sig ofta uttryck i aggressiva handlingar. När denna aggression riktas mot en grupp som måltavla, övergår den till fördomar. Miller och Bugelski har visat att frustrationen av till och med relativt oviktiga behov som att se en film på bio leder till rasmotstånd.


Historien om att växa upp och vara i ett vuxen modernt samhälle är en historia av konstant och kontinuerlig frustration. Varje människa utsätts för konstant frustration från födelseögonblicket till döden och födelsen i sig sägs vara den största frustrationen i mänskligt liv. När människor blir frustrerade på något sätt kan de vända sin fientlighet mot ett socialt acceptabelt substitut, dvs. minoritetsgrupp. Konkurrens mellan grupper och själva det faktum att medlemmar i en annan grupp är olika kan också orsaka fördomar. De flesta socialpsykologer har uppfattningen att alla rasfördomar kan tillskrivas sekvensen av frustration aggression som återspeglar de motiverande orsakerna till alla fördomar.


Men eftersom alla frustrationer inte leder till aggression och det finns andra reaktioner på frustration än aggression, är det inte möjligt att säga att alla människor som har fördomar lider av frustration. Därför finns det förutom frustration och aggression också andra orsaker till fördomar. Rasfördomar finns bland sadisterna och hos personer med fritt flytande aggression. Patologiska personlighetssystem som paranoia visar sig vara relaterade till fördomar. En paranoiaker har beskrivits som en person som inte är kapabel att förstå andra människor och som kontinuerligt tillskriver andra människor alla typer av motiv. Han söker efter människor som ett mål för sin aggression. Men det omvända är inte sant. Alla psykiskt sjuka människor behöver inte nödvändigtvis utveckla fördomar.


I en viss kulturell och social uppställning förväntas individen uppfylla vissa sociala skyldigheter. Mycket ofta tvingas han följa vissa sociala regler och föreskrifter och visa kulturellt godkänt beteende. Men personen har massor av asociala önskemål att bli tillfredsställda. Detta leder till konflikter och sammandrabbningar. I ett försök att lösa dessa konflikter uppstår fördomar. Att få pengar och politisk eminens är goda socialt godkända behov. Men om individen använder de socialt ogillade sätten för att tillfredsställa dessa behov och sedan rationaliserar, projicerar och tillskriver han sina egna fel på andra grupper, klasser eller kaster, vilket leder till uppkomsten av fördomar. Fördomar har sina rötter i vuxenlivets föräldrars och kulturella influenser.


Ibland förträngs de kulturellt ogillade behoven, särskilt som strider mot personens moraliska ideologi. Eftersom de undertryckta spänningarna förblir i en dynamisk form och alltid på väg att komma ut, återspeglas de i projektionens försvarsmekanism. Genom denna mekanism tillskriver de fria och illvilliga karaktärer till en specifik grupp eller ras. Den kaliforniska studien av Frenkel-Brunswik om T. T-test som genomfördes på de antisemantiska flickorna tydde på meningslös svartsjuka, undertryckt hat och misstänksamhet mot föräldrafigurer. Dessa förträngda tendenser får utlopp i negativa attityder och antipati mot olika rasgrupper som fungerar som räckvidd get.


Fördomar orsakas också på grund av tvetydiga och krissituationer. I en krissituation kan individen ofta tillgripa tro och attityder av rasfördomar. I detta ögonblick accepteras den enda tillgängliga tolkningen som erbjuds honom av hans kultur och omgivning snabbt för att möta krissituationen. Det finns ingen tid att vänta, analysera och resonera innan man accepterar fakta. Deras tvetydiga och vaga idéer och övertygelser om andra länder som nu befinner sig i en krissituation utkristalliseras och de accepterar snabbt de färdiga idéerna och förslagen. Människor verkar också utveckla fördomar för självrespektens skull, för att försvara sig själv och för att upprätthålla individens identifikation med samhället, vilket också kallas konformitet. Tro och attityder av rasfördomar härrör ofta från känslomässiga upplevelser och behov.


Men de resulterar i skuldkänsla, känslomässiga konflikter och aggressiva försvarsreaktioner etc. Det sägs alltså att motgångar och attityder gör något för personen och för personen. Orsaker till fördomar har också förklarats ur psykodynamisk synvinkel av vissa genom undertryckt fientlighet, kastrationsångest och Oidipuskomplex. Mindre konflikter mellan små grupper är relaterade till nationella och internationella spänningar och fördomar. Föräldrar överför ofta sina egna fördomar till sina barn. Flera studier indikerar att föräldrar är den primära källan från vilken rasfördomarna lärs.


Men Bird och hans medarbetare fann låg korrelation mellan föräldrars och barns attityder till negrer. Även om dessa studier inte motbevisar föräldrarnas roll i orsaken till fördomar, föreslår de dock att stor vikt inte bör läggas på föräldrarnas roll i överföringen av fördomar. Olika studier tyder på att det i yngre åldersgrupper observeras mindre fördomar. Studier visar också att unga är relativt mer toleranta jämfört med äldre. Före tre år kommer fördomar inte in i barns sinnen, vilket studier visar. Waller, Maykovich och Mohanty fann att ålder och utbildning var signifikant associerade med etocentrism.


Katz observerade att barn vid tre eller fyra års ålder kan skilja mellan svarta och vita och har också olika känslor för dem. Sedan åldrarna anses vissa yrken lämpliga för män än för kvinnor och vice versa. Jobb inom polisen, flygvapnet, marinen anses vara lämpliga för kvinnor och jobb som lärare, läkare och sjuksköterskor sägs vara lämpliga för kvinnor. Det är en fördom. Här påverkar historisk attityd denna diskriminering. Studier tyder på att religiös bakgrund eller religion som en orsak till fördomar inte ger någon konsekvent bild. Men flera studier visar att katoliker är mer fördomsfulla mot negrer, protestanter näst mest fördomsfulla, judar och personer med mindre religiös tillhörighet har minst fördomar.


Utredare som Hanlan Adorno et al. Motstridiga resultat på detta område behöver ytterligare utredning om sambandet mellan religion och fördomar. Varje kultur har vissa övertygelser, attityder, stereotyper och fördomar om andra grupper. Fördomar är alltså delar av kulturarvet. Studier visar att fördomar som finns i en viss kultur är utbredda hos barn i den kulturen. Sociologer och antropologer säger att ökande urbanisering, komplexitet i samhället, ökande befolkningstäthet och konkurrens om jobb på olika sätt ökar fördomarna mot minoritetsgrupper. Fördomar uppstår också på grund av skillnaderna i talade språk, seder och sätt att leva som skillnaderna i sätt att leva för hinduer och kristna, hinduer och muslimer, vita och svarta, amerikaner och judar etc.


Fördomarna ökar särskilt när en grupp känner sig hotad av en annan grupp. Fördomar växer faktiskt som en social norm för en grupp som alla anpassar sig till och delar. Alla dessa diskussioner och studier om bestämningsfaktorerna och orsakerna till fördomar leder till en grundläggande sanning att de underliggande faktorerna till fördomar är flerdimensionella och ett stort antal faktorer verkar i utvecklingen av fördomar. I Indien är forskning om fördomar av särskild betydelse på grund av olika kaster, trosuppfattningar, gemenskaper och religioner i det indiska samhället. Fördomar i Indien visar sig därför i många former i relation till religion, kast, språk etc. Vikten av studier om fördomar i Indien har insetts speciellt efter när den hinduiska muslimska konflikten blev en fråga av stor oro för sociologer och psykologer.


Omfattningen av social distans är mycket stor i indiska samhällen på grund av otillräckliga mellanmänskliga relationer. Detta är uppenbart från hinduiska, muslimska konflikter, upplopp, kristen och icke-kristen känsla, lägre och högre kastkänsla och de rikas utnyttjande av den fattiga klassen. Ibland fortsätter politiskt dominerande grupper att dominera över andra grupper. Detta skapar dålig känsla, ilska och som ett resultat fördomar i medvetandet hos den missgynnade och svagare delen av samhället. Även om ett stort antal studier om fördomar har utförts i västländer, är resultaten av sådana studier inte helt tillämpliga i Indien. Eftersom indiska sociala förhållanden skiljer sig helt från de västerländska förhållanden, kan den västerländska upptäckten inte ge tillräcklig information om ursprunget och utvecklingen av fördomar i Indien.


För att få korrekt information i detta avseende ska studier om fördomar göras i det indiska klimatet, indiska socioekonomiska förhållanden och med tanke på det indiska samhällets unika karaktär, är indiska och västerländska samhällen olika kulturellt, ekonomiskt och politiskt. Därför måste studier om fördomar genomföras i det indiska landet på det indiska folket under de senaste så många åren. Efter självständigheten har det varit en hel del diskussion om nationell integration, vilket är extremt brådskande i det nuvarande Indien på grund av misstänksamhet, hat och misstro bland medlemmarna i samhället. Att få fram nationell integration bör vetenskapliga studier av fördomar i Indien få högsta prioritet. Sålunda har sociologer och socialpsykologer försökt uppfatta fördomar och andra sociala spänningar som ett viktigt undersökningsområde i Indien.


Inom området metodik också, den ursprungliga indiska försök och nödvändiga som tekniker som används för att mäta neger. Vita fördomar eller antisemitiska fördomar kan inte användas i indiska sammanhang. I ICSSR-undersökningen av socialpsykologi har det också påpekats att arbetet med fördomar inte har varit särskilt omfattande och mycket litet arbete har gjorts med att skapa och utvärdera stereotyper och fördomar. Så det är hög tid att starta forskning inom detta område. Murphy startade den vetenskapliga studien om fördomar i Indien sponsrad av Indiens regering med hjälp av UNESCO. Studierna baserades huvudsakligen på hinduiska muslimska relationer och spänningar mellan kastar.


Murphy observerade att barnuppfostran i Indien kan ha samband med fördomar. Murphy har betonat beroende, tidig frihet från frustration som leder till frånvaro av vanor, kontrollerande aggression, bristande möjligheter i barndomen för gruppplanering och tänkande, vilket leder till brist på metoder för att lösa konflikter mellan grupper i vuxen ålder som är ansvariga för utvecklingen av fördomar. Adinarayan med hjälp av Bogardus sociala distansskala studerade ras och kommunala attityder hos hindu-muslimska respondenter före och efter självständighet. Resultaten visade att hinduernas attityd till muslimerna har genomgått en enorm förändring till det sämre efter skapandet av Pakistan.


Lite signifikant skillnad hittades mellan mäns och kvinnors sociala och kommunala attityder i Indien. Khan fann att människor som tillhör olika grupper har en ogynnsam inställning till varandra. Enligt Ansari har gruppfördomar mellan hinduer och muslimer varit mycket starka och utbredda för att förvränga intergruppsuppfattning, bedömning och utvärdering av egenskaperna. Singh a noterade att de indiska studenterna i Storbritannien rankade engelska högre än indiska i offentlig roll. Å andra sidan rankades indianerna högre i privata roller.


Dutta genomförde en studie för att mäta attityden hos universitetsstudenter till religion och fann att kvinnor var mer religiösa än män. Hites undersökte effekten av ålder och utbildning på religiös attityd och fann att äldre människor var mer religiösa än de yngre. Vidare var de mer utbildade mindre religiösa än de mindre utbildade. Panchabhra samlade in data från Adivasi studenter som tillhör Santhal, Oraon och Munda stammar i Chotta Nagpur, Bihar. Han fann att jämfört med kristna undersåtar tillskrev de icke-kristna mer ogynnsamma och mindre gynnsamma adjektiv till indiska kristna. Chatterjee försökte utforska förekomsten av kommunala, kast- och könsfördomar och även de sociopsykologiska sambanden mellan kvinnliga högskolestudenter i hög och låg kast.


Resultaten visade att medan stadsstudenterna hade högre religiösa och könsfördomar, hade landsbygdseleverna mer religiös information än de andra grupperna. Det fanns en signifikant positiv korrelation mellan dessa fördomar och religiösitet, auktoritarism och ångest, men dessa var negativt relaterade till religiös information. Singh fann att de fördomsfulla skolbarnen jämfört med de fördomsfria hade väldigt lite korrekt information om andra religioner och de fördomsfria barnen hade mer korrekt information inte bara om sin egen religion, utan också om andra religioner. Hasan och Singh fann att personlighetsvariablerna hade högre korrelationer med fördomar än sociologiska variabler. Resultaten visade att ångest var det mest kraftfulla sambandet av fördomar.


Kupuswamy, Rath och Das, Rath och Sircar har gjort några studier om kastfördomar. Det som är viktigt är den fortsatta socialiseringsprocessen när du blir medlem i en större grupp som består av människor med olika etnisk, social, religiös och annan bakgrund. När du ser skillnaden varje dag börjar du tänka annorlunda än när du var en del av din lilla sociala grupp - familjen. Åtminstone var det så för mig. När jag var i en familj var jag helt opartisk eftersom jag alltid såg människor som hade liknande bakgrund. När jag tittade på TV trodde jag sällan att program och reklam skildrar skillnader mellan människor med olika bakgrund; Jag bara njöt av processen. Men när jag blev en del av en större grupp började jag märka att jag gillar människor som liknar mina familjemedlemmar mer än andra som skiljer sig från mig på något sätt.


Sedan dess har jag påpekat att media också spelar en roll i denna process som visar skillnader mellan män och kvinnor, och betonar ras- och klasssegregation. Som sagt, vad jag tror är källan till partiskhet är den undermedvetna önskan att vara involverad med medlemmarna i din grupp som blir starkare när du ser att det framhävs på tv som syftar till att forma särskilda attityder till medlemmen utanför gruppen. Fördomar och diskriminering är bara en sida av socialiseringsprocessen. En annan sida av det är att erkänna att de finns och påverkar andra människor, att försöka förstå vad som gör dig partisk och vilka fördomar du har.


Vad jag kan säga om mig själv är att det var en användbar erfarenhet att vara i en grupp medan jag studerade arten av partiskhet och diskriminering. Det hjälpte mig att bli något mindre partisk eftersom jag såg människor med olika bakgrund samlade i en grupp. Faktum är att jag insåg att vi alla är lika eftersom vi alla har vissa fördomar och känner oss obekväma när vi delar våra känslor och tankar. Jag tror att kursens resultat kunde ha blivit annorlunda om jag inte skulle dela mina känslor med gruppen eller slutfört uppgiften på egen hand eftersom konstant interaktion med olika människor hjälpte mig att minska fördomarna, och någon gång senare försvann känslan av obehag. , eftersom jag insåg att jag kan lita på dessa människor och partiskhet kan inte motiveras. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig?


certifierade skribenter online. Fördomar och diskriminering. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Den här uppsatsen om fördomar och diskriminering skrevs och skickades in av din studiekamrat. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning.

No comments:

Post a Comment